Modestäder i världen

Historien om Lyle and Scott

Lyle and Scott är mycket uppskattat klädmärke runt om i hela världen och drar in många miljoner om året. Kläderna kännetecknas av kvalité, golf, stilrenhet och den lilla guldiga örnen som brukar placeras på vänstra bröstet av klädesplaggen. Men hur startades Lyle and Scott? Och hur blev de ett av de kändaste varumärkena i världen?

Det började i Skottland

Redan år 1874 grundades klädesmärket av William Lyle och Walter Scott. De lånade 800 euro för att starta upp företaget i Hawick, Skottland och designade och producerade främst golfkläder i ett finstickat material. Idag används märket som både vardagsplagg och golfplagg och har hög status. År 1967 öppnades en golfbana i Lyle and Scotts namn som ett flertal kända golfare nyttjat, några exempel är Gary Player, Greg Norman och Tony Jacklin. År 1975 tillägnades Lyle Scott “Royal Warrant of Appointment” av hertigen av Edinburgh, vilket innebar att de blev en officiell leverantör av kläder till den kungliga familjen. Denna utnämning har bidragit till märkets popularitet och status. En annan anledning till att varumärket behållit sin status kan dessutom vara deras aversion mot att sälja sina klädesplagg till billigare priser och outlets.

Även om märket i början främst tillverkade kläder för män, finns det idag tillgängligt för både kvinnor och barn och är lika populärt bland alla målgrupper. Deras klassiska pikétröja är en av de stora favoriterna!

Det moderna Lyle and Scott

Att klädesmärket Lyle and Scott behållit sin popularitet beror på deras förmåga att hålla sig relevanta. År 2001 flyttade det sitt huvudkontor till mitten av London, och 2003 kan räknas som året då Lyle and Scott cementerades som ett globalt klädesmärke. Detta år lanserade de en vintage kampanj med fokus kring emblemet av den guldiga örnen och två år senare öppnades deras första alldeles egna butik – där alltså inga återförsäljare är inblandade.

År 2007 lanserade de ytterligare en kampanj där de tonat ned färgen och storleken på den guldiga örnen, för att klädesplaggen ska tilltala en större målgrupp. Och år 2009 tillverkade dem golfkläder som var menade att tilltala de lite yngre golfarna som de kallade för ‘club’ – de har alltså alltid aldrig gett upp tillverkningen av golfkläder, trots att de även blivit ett vardagsvarumärke.

Kommentarer inaktiverade för Historien om Lyle and Scott
ashe